17 mei Grunnlovsdag. Nationale feestdag

17 mei 2022 - Lom, Noorwegen

Op tijd opstaan

Wat hebben we toch een prachtige slaapplek gehad en dat uitzicht. Geweldig mooi

toch rijden we verder na het ontbijt

we gaan de route 55 rijden zodat we de sneeuwbergen over zijn en nabij Lom gaan we een nieuwe camperplek zoeken

onder weg was het uitzicht oogverblindend mooi. Achter iedere bocht was er weer een ander uitzicht

we kwamen langs de woon- werkplek van Wissgenstein  Hij is een filosoof en had dit plekje uitgezocht. (Rond 1915) Vanuit Cambridge ging hij naar Skjolden. Daar ging hij met een bootje en daarna nog een hoge klim voor hij bij zijn  huis aankwam Daar kon hij nadenken en zijn boeken schrijven

Sommige mensen hebben niet alleen psychische, maar ook fysieke ruimte nodig om na te kunnen denken

Zo’n man was hij, een geweldige plek, een camping is het nu. Buiten stond een hele grote hand van hout en de achterkant was een mond, een pratende hand en drukte je op een knopje dan hoorde je iemand fluiten. Ik vond het daar echt mooi en Rudi heeft foto’s van mij gemaakt als ik op die had zat, nieuwe fb foto heb ik ervan gemaakt

En weer verder en weer hoger en steeds meer sneeuw en nog meer sneeuw.   Soms was de sneeuw wel 6 meter hoog naast de weg. En dan aan beide kanten hè. Wat een ervaring. Op 1450 meter was een parkeerplaats waar nog een plekje voor ons vrij was. Hier onze middag lunch gegeten. Buiten in de zon met de Sneeuw om je heen. Het was gewoon warm en de zon brande flink op je huid. Ik heb sneeuw foto’s gemaakt en Rudi een middagdutje in de camper.  Ook kwamen we langs een hotel waar een hele groep mensen in klederdracht stonden. Ik heb aan iemand gevraagd waar de parade was vanmiddag en ze wou wel op de foto met haar kinderen. Echt apart hoeveel mensen er met een vlaggetje lopen en de vlag buiten hangen. Voor de Noren is het vandaag DE belangrijkste dag van het jaar. In Oslo is het mega druk en kun je zwaaien naar het koningshuis tijdens een balkonscene

Onderweg zag ik zekers 2 mooie camper slaap plekjes maar Rudi wil uit de sneeuw ❄️ weg. Hij wil tussen de bomen 🌳 slapen. Hij voelt zich er niet fijn zegt ie. Het is zijn gevoel. Ik heb ermee te dealen. Ook al zegt mijn hart. Dit leek me super gaaf.

Aangekomen in Lom was de parade net afgelopen. Maar er was nog genoeg te zien. Want dan gaan ze feesten in een pub. En ijsjes eten en hotdogs.  Dat hoort bij deze dag.  In Lom staat ook een staafkerk. Echt een geweldige grote en heel mooi nog.  Gelijk met ons werden ook 3 bussen met Italiaanse en Franse toeristen uitgelaten. Wat een drukte en een gekwaak.
wij kwamen in gesprek met een ouder Nederlands echtpaar in een camper en een Duits stel. Was wel grappig. Die vrouw wou naar de Noordkaap. Dus die man zegt. Wij hebben alle tijd dus we gaan. Zo mooi rustig.
Ook zijn alle winkels vandaag dicht

onze voorraad is nog voldoende dus voorbij Loms  zijn we over het water gegaan en flink de berg op geklommen met ons busje ( zelfs over een zand- greppel weg). Draaien was geen optie meer dus vedan. En toen kwamen we toch een mooie plek tegen. Een hoekje met een houden bank en een Noorse bålpanne bbq. Dit wordt onze plek. Ik denk wel voor 2 nachten. We hebben aan de voorkant uitzicht over een weiland en aan de achterkant over dat water en kijk je zo het dal in.

mooie prachtige plek